.....VIKTOORIANLIK NAISEKUJU JA MOOD ALEKSANDR
VASSILJEVI KOGU NÄITEL.
Kuna jõudsime sel korral muuseumisse piisavalt
varakult, saime paraadfoto teha muuseumi
ees ja sees.
Meie muuseumiõpetaja Andrus Roos võttis meid rõõmsalt vastu ja teatas, et teeb meile muuseumitunni näitusest „POEESIA JA SPLIN“, mis peatselt pidi Tallinnast lahkuma. Kuna näitus oli ajastust, mil elas ja töötas Johannes Köler, kellega eelmine tund tutvusime, sobis see suurepäraselt jätkama meie muuseumisarja.
Kui olime riietumisega valmis saanud, kogunesime
ümber õpetaja Andruse. Koos korrati üle muusemis käitumise reeglid ja seda, mis
eelmisest tunnist meelde oli jäänud. Tore oli tõdeda, et lapsed mäletasid päris
palju.
Kõik korratud, sisenesime kaunite kleitide
maailma. Saime teada, et viktoorianlik ajajärk on nime saanud Inglismaa
kuninganna Victoria järgi, kes valitses 1837-1901.
Näitus algas moejooniste ja fotodega, mis kujutasid
ballikleite.
Saime teada, et tolleaegseid kõrgklassi lapsi õpetati juba varakult viisakalt kõndima, rääkima, käituma . Oluline
osa oli raamatutel. Sirge seljaga kõndimist harjutati, kõndides raamat pealael
nii, et see maha ei kukuks. Raamatuid hoiti
kaenla all, kui harjutati noa ja kahvliga söömist, surudes käsi vastu
külgi, et raamat maha ei kukuks. Nii õpiti sirge selja ja käed vastu keha
söömist.
Viktoorianliku ajastu kleidid muutusid
aastatega, kord rõhutati õlgu, siis tagumikku,
kuid eelkõige hoiti saledat
joont korsetiga, mis põhjustas äärmuslike terviserikkeid, kehamoondusi (korsett
surus siseelundid rindkerest allapoole, osad naised lasid lausa mõned ribid ära lõigata, et korsett paremini
selga mahuks), minestusi jne. Nägime
vööd, mis näitas tolleaegset korseti
laiust ehk 50 cm, mis oleks paljudele meie lastelegi kitsas.
Üks läbiv
joon kleitide juures siiski oli- seeliku kohevus ja laius, mis saavutati mitme
alusseeliku või raamistiku abil. Et alusseelik oleks jäik, tehti see
hobusejõhvidest ja linast, sellest sõna- krinolin („krino“ tähendab hobusejõhv,
„line“ lina). Uus sõna oli ka splin, mis oli näituse nimetuses. Splin tähendab
melanhooliat ja kuuldes nende kaunite kleitide kandmise raskust, mõistis
allakirjutanu näituse tähendust.
Ühe kleidi selgapanek võttis 45 min aega ja neid
vahetati päeva jooksul kuni 10 korda. Selleks aga vajati toatüdruku abi, kes
pidi kleidikuhja selga aitamisel kasutama lausa tellinguid.
Näitusel oli väljas 5o kostüümi ja rohkem kui
150 aksessuaari.
Saime teada, et igaks elujuhtumiks oli vastav
kleit. Leina puhul kanti musta värvi kleiti 2 aastat, tihti juhtus nii, et mõni
daam pidi musta kandma pool elu, kuna
alati keegi lähikonnast suri. Surija juustest oli komme teha ehteid või kanda
tema portreed ehtena. Isegi reisile võeti must riietus kaasa, sest kunagi ei
teadnud, millal võib kurb teade tulla.
Tolleaegsete laste elu polnud sugugi nii lõbus.
Riided, mis neile õmmeldi, olid väga kallid ja neid pidi hoidma, seega olid
nende mängud väga tagasihoidlikud.
Kui imetlesime lehvikute vitriini, ütles
Adeele-Liisa väljapeetult õpetaja Andrusele, et tema esimene asi oli lehvik ja
tal on oma ehetekarp millega päädis meie õpetaja imetluse: „Kohe näha, et meil
on tegemist daamiga!“
Aksessuaaride tuba oli nagu üks tohutu aaretelaegas...
Enamus kleite olid ruudulised või triibulised,
mis olid ajendatud soti rahvusmustrist.
Pulmakleidid olid ka siis valged,
kaunistatud rosettide, pärlite ja
lipsukestega.
„Ära narri mehe mütsi vaid meest“ võiks öelda,
vaadeldes tolle aja kübaraid. Mida kõike kaunistusena ei kasutatud.
Kui kleidimood tegi rohkem rõõmu tüdrukutele,
siis kunstituba pakkus elevust poistele, kuna seal sai ise märgi valmistada.
Toredad templid ja põnev märgimasin meeldis
kõigile.
Muuseumitundi jäi meenutama märk, mida uhkusega
imetleti ja teistele näidati.
Lasteaias jätkus võistlus, kes suudab kauem
raamatut pealael kanda.
Kirja pani Kaia Beres
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar